logo  
HottonHotton
Vertrekpunten
Lus Waar Adres Telefoon/Fax
Huis Godenir rue Haute 4,  Hotton 

Lussen
blauw geel rood (nr 4) groen (nr 1)
18 km 17,1 km (183 hm)GPX 17,1 km (361 hm)GPX 20,7 km (412 hm)GPX

Informatie
Dienst voor toerisme  Tel: 084/46.61.22
Share
Lokatie in Belgie

Loading example gpx into google maps ...
Extra informatie
Fietsverhuur
P.B.O., Rue de La Roche 2a, Hampteau, Tel: 084/46.78.43, Fax:084/46.74.02
S.p.r.l. Lambert, Route de Marche 122, Hotton, Tel: 084/46.61.09, Fax:084/46.61.09
Opmerking
Blauw is een familie parcours
Kaart: € 5,95 + € 0,89 verzendingskosten op rekeningnummer: 340-0178832-02, SI Hotton
Commentaren
Uw eigen commentaar toevoegen
Van: DiederichIngegeven op: 24-jul-2016Gereden op: 21-jul-2016
Enkele dagen geleden de rode route gereden. De start van de route is in realiteit een beetje anders dan de gpx-file, maar voor de rest komt de route overeen met de rode pijlen. Tot 75% à 80% van het parcours, is alles goed aangegeven. De laatste kilometers zijn minder goed aangegeven en daar kan je wel eens mis rijden. Miserie begint ongeveer vanaf Cocraimont en Gevrogne. Dit stuk begint met een stuk dwars door een veld. Hierna een "single-track" die stevig overwoekerd is (netels, doornplanten, andere grote struiken). Pijltje voor Rue du Trier is overgroeid met beplanting. Mijn tracking van het parcours geeft wel door de 400 hm ipv 360. Véél klimmen, weinig onverharde en héél weinig echt bosparcours. Jammer, er zijn betere paden en wegjes in de buurt om een leuker parcours in elkaar te steken.
Van: JJunkieIngegeven op: 24-aug-2015Gereden op: 6-aug-2015
Gele lus gereden, bewegwijzering is nog steeds triestig. Voor het overige is dit voor een beetje MTB'er een te mijden route. Voor beginners is dit een mooie inloop track. Niet te rijden zonder GPS.
Van: LisaIngegeven op: 26-apr-2014Gereden op: 18-apr-2014
Ik heb de groene route al 2 keer gereden ondertussen, 1 keer in de winter na een lange regenperiode en nu met zon en droog weer. Een zeer groot verschil. Een zeer steile en lange klim in het begin van de route was met nat weer onmogelijk om op te fietsen door de vele modder. Wielen blokkeerden om de zoveel meter door modderophoping. Met droog weer is alles wel doenbaar. In de afdalingen uitkijken voor pijltjes, soms moet je een plotse zijweg in. Bewegwijzering was zo goed als helemaal in orde. Mooie route.
Van: luc de bleeckerIngegeven op: 11-jun-2011Gereden op: 10-jun-2011
heeft er iemand routes op gps van de streek
Van: WouterIngegeven op: 26-apr-2011Gereden op: 25-apr-2011
Gisteren de groene route van hotton gedaan. Op deze site staat dat hij 30 km lang is, volgens het infobord en onze kilometerteller is dit slechts 22.5 km.
Route is zeer mooi qua omgeving met redelijk wat klimwerk. Op het einde word je hiervoor beloond met enkele prachtige, snelle en gevaarlijke (losliggende stenen, putten, boomwortels) afdalingen.
Bepijling is perfect maar toch enkele opmerkingen. In het begin is er een steile afdaling op de weg, hier moet je ergens halverwege(?) de afdaling afslaan, wij hebben dit pijltje gemist wegens te snel aan het dalen.
Plaatsing van bepijling is soms niet echt logisch, bij elke splitsing waar je geen pijl ziet, kan je best eens 'om de bocht' kijken, daar hangt dan meestal een pijltje ergens op een boomstam.
We hebben één pijltje gemist en dan uitgekomen op de groene MTB route van rendeux (staat niet op deze site?). Deze route dan ook maar meegepikt en deze was PRACHTIG. Heerlijk snelle afdalingen en in het begin een geweldig zware klim op de weg.
Op de route van Hotton worden ook pijlen gebruikt die gekleurd zijn op een bordje, deze pijlen wijzen steeds de juiste weg, behalve op een punt waar een gekleurde (naar links) en een 'echte' groene pijl (rechtdoor) staan. Wij volgden de 'echte' pijl en kwamen goed uit.
Uiteindelijk resultaat 48 km en ongeveer 930 hoogtemeters!
Van: Dennis T.Ingegeven op: 26-jul-2009Gereden op: 23-jul-2009
Zondag de rode route gereden die langs ons huis (wespin) liep. We reden naar Hotton en doken na het kerkhof naar rechts het bos in gelijk een goede technische klim. we pakten hier de bordjes van de wandelroute en konden op de weg de rode route weer oppakken. over de camping het bos in na wat kleine klimmetjes en wat kleine dorpjes doorgereden te zijn weer bij het huis

Woensdag de Groen route gereden die was door de regen erg leuk. De route gaat richting marche en famenne eerst een asfalt klim die die overgaat in een boomwortelpad waar je een aantal keer goed moet opletten want de wortels zitten precies op wiel wielafstand waardoor wegglijden zo gebeurd is. gelukkig gebeurd dit niet en wa rijden lekker door. Dan een asfaltafdaling door bourdon en aansluitend de een klim die spekglad is van de modder en regen. Contineu met wielspin omhoog (heerlijk) Daarna een modderballet door de bossen om in verdenne uit te komen Nu links het pad tussen bos en weiland in (let op het bordje hangt wat verder in het pad). Dan wat brede bospaden waar je lekker door kan stampen. En als toetje een fijne klim met "groot" grind. De afdaling na de klim is meer als de moeite waard.
Voor je het weet rijd je weer langs de grotten van Hotton en ben je weer bij het startpunt.

Ik vond hem zou leuk dat ik hem 2 x hem gereden de 2 de keer was na hevige regenval de avond ervoor waardoor het nog technischer werd.

Groeten Dennis (Heemskerk NL)
Van: mountainbike expeditionsIngegeven op: 15-apr-2007Gereden op: 15-apr-2007
de groene route is best tof hoor als je ze wat kan aanpassen, ik ken de route ondertussen al vanbuien heb enkele schone en wel technische tracks toegevoegd waardoor de afstan ook meer dan 30 km bedraagt.

Voor de rode route is dat idem zo, i plaats van de lange klim op het fietspad volg je gewoon vanaf de rotonde verder de hoofdweg en rechtover het kerkhof ga je rechtsaf de veldweg in, een leuke en steile technische klim.
Eens boven rij je verder en draai je links mee het wandelpad ( opletten voor wandelaars ), als je deze weg volgt kom je terug op de hoofdweg bijna boven en volg deze en dan de eerste straat rechts en je zit terug op het parcours.

sportieve groeten
mountainbike expeditions
Van: Tom BertensIngegeven op: 26-sep-2006Gereden op: 22-sep-2006
Eerst de groene route en daarna de rode route gereden. De routes vielen tegen, op de groene route begint het echt pas leuk te worden vanaf km 15. Weinig moeilijke hindernissen en een laag fungehaalte maken dat dit geen leuke routes zijn. Bovendien dient er regelmatig op de openbare weg gereden te worden, in deze streek moet het anders kunnen. Toch nog een proficiat voor de groene bewegwijzering die bijna van een uitstekend niveau was, de rode heeft naar het einde toe meer te kampen met gebreken, aan het verhuurcentrum voor oa kayak en mtb is het wat lastiger en meer zoeken geblazen. Een tip: rij wat verder de provincie Luxemburg in, daar zijn betere en leukere mtb paden terug te vinden.
Van: Willy DejaegereIngegeven op: 17-may-2005Gereden op: 16-may-2005
Als afsluiting van ons clubweekend hebben we de gele route van Hotton gereden. Vertrokken van Blier op den asfalt, en dan gestart aan het bruggetje waar alle routes vertrekken.
Deze route neemt echt wel veel asfalt, iets te veel om aantrekkelijk te zijn voor iets geoefende mtb'ers. Er zijn wel een paar leuke stukken, maar echt wel te weinig. Uit die omgeving valt veel meer te halen, jammer. De bepijling, ze staat er wel, maar ge moet echt goed rondkijken wil je niks missen. Staat er geen pijl: gewoon rechtdoor gaan, ook al kom je 3, soms 4 kruispunten tegen.
De route zelf is een 20 km lang, wel enkele mooie klims, maar dan wel op asfalt.
We reden de totale afstand aan meer dan 21 per uur en dat op toeristentempo (en dit zegt meer over de route dan over mijn conditie, lol).
Van: PhrAcEIngegeven op: 1-jun-2004Gereden op: 23-may-2004
GROEN:
omdat ik deze route al vanbuiten ken (Hotton is mijn uitvalsbasis bij Ardennen-trips) neem ik deze geregeld als 'trainingsparcours' waarmee ik bedoel: m'n gemiddelde zo hoog mogelijk krijgen zonder te ontploffen...
Ik vind dit eigenlijk wel een mooie tocht van zo'n 25-tal km die goed aangegeven staat.
Je start aan de brug (er is een bord met alle routes op) en rijdt richting Marche-en-Famenne. Eerst een paar km grote baan, dan links afdraaien (aan een houten bushokje), dan een asfaltklimmetje om dan rechtdoor hobbelend over de wortels het bos te bereiken. Dan een stukje bos en aansluitend grindweg,daarna rechtsweg asfaltafdaling.

Dan net voor de sporen naar links, asfalt dat algauw grind wordt en overgaat in een serieuze kuitenbijter. Droog is het redelijk lastig, nat nog iets meer natuurlijk wegens de glibberigheid.
Bovengekomen gaat het slingerend door het bos. In de zomer is dit een snel stuk, in februari kon ik echter bijna niet rijden van het slijk+bladeren dat telkens ophoopte aan m'n remmen en zo m'n ganse wiel blokkeerde!

Daarna kom je uit het bos en klim je nog een beetje naar een boeregat waarvan de naam mij nu ontlglipt. Op het kruispunt moet je rechts, na enkele honderden meters moet je links het gras in! Vroeger reed ik er telkens voorbij...
Dan volgt een singletrack door weiland. Opnieuw: summer is fast, winter is slippery!

paar meters asfalt om dan linksweg een grindweg in te rijden...
daarna weer paar meters asfaltklim om dan een brede bosweg te nemen... dan komt er een stuk asfalt door de weiden. Leuk stuk om goed door te duwen. Er volgt nog een deftige klim ook en dan ff afdalen naar het volgende stuk offroad:

klim die start met losliggende keien en overgaat in bosweg met uitstekende keien. ff vals plat om dan nog meer te stijgen.
dan beetje vals plat en dalen naar grote asfalt. deze blijven volgen om dan rechts in te slaan naar grindpad. Voorbereiding voor grand finale! hierna volgt een afdaling om u tegen te zeggen!!

TIP: normaal moet je in't midden van de afdaling links afdraaien... Niet aantrekken en gewoon volle fond rechtdoor gaan! dan kom je op een grote asfaltweg uit die je links opdraait en beklimt. Volgende splitsing rechts nemen en verder klimmen. Je zit nu terug op de groene route. Boven gekomen kan je kiezen: asfalt dalen (maar dat is zo jammer ee... ofwel bosweg)
asfalt is gewoon rechtdoor naar het militair kerkhof, bosweg is rechtsweg de grindweg indraaien waarna je een bloedstollende downhill te wachten staat. Opgelet op't laatste want plots stopt het gewoon (vandaag bijna in prikkeldraad verzeild!). Je moet dan links de singletrack volgen en gewoon naar de grote weg rijden, deze links opdraaien naar Hotton (je kan nu de rooie plakaatjes nog volgend dacht ik)

Ik hoop dat deze beschrijving volledig is want 't is zomaar uit het hoofd getikt en dat ik hiermee iemand een plezier heb mee kunnen doen!
Van: Wim DesmedtIngegeven op: 29-dec-2003Gereden op: 7-dec-2003
Wie graag steile klimmetjes en lange, hobbelige afdalingen rijdt door bossen en weiden moet vast en zeker de groene route eens rijden. Best wel zorgen voor reparatiemateriaal. Drie van de vier van onze fietsen hadden lekke banden na de rit. Meerdere gaatjes per band bovendien. We zijn in groep door stekels gereden blijkbaar. Gelukkig moet dit pas aan het eind van het parcours gebeurd zijn zodat we er geen problemen door gehad hebben. Op het repareren thuis na natuurlijk. Niettemin zeker een aanrader.
Groetjes,
Wim
Van: De Maeyer RobbyIngegeven op: 17-nov-2003Gereden op: 19-nov-2003
Ik heb de groene route gereden, twas een prachtig parcours met af en toe een stevig klimmetje erin en lange afdalingen, wel redelijk veel slijk maar het was dan ook aan het regenen. Het was wel soms zoeken naar de pijltjes waardoor ik even verkeerd gereden ben. Gereden in 1,5 uur.
Van: robbieIngegeven op: 5-aug-2003Gereden op: 5-aug-2003
Ik heb vorige week (30/07/2003) de gele en de rode gereden. Rood vond ik een echte aanrader. Leuke klimmetjes en een paar mooie afdalingen (+ vergezichten). Al met al een mooi afwisselende route. Geel is iets meer asfalt en het was maar goed dat we de kaart bijhadden want halverwegen konden we een paar bordjes niet vinden.
Van: Alwin van BruggenIngegeven op: 24-jun-2003Gereden op: 25-jun-2003
25/06/2003: Groene route gereden. Ondanks droge periode toch nog natte plekken. Zitten 3 langere klimmetjes in, die redelijk zwaar zijn. Verder leuk gevarieerd parcours in 2,5 uur gereden(30 km.) Middelzwaar
Van: ZoBIngegeven op: 1-may-2003Gereden op: 1-may-2003
01/05/2003: Slecht aangegeven. Geprobeerd maar mislukt.
Van: Paul KleverIngegeven op: 5-nov-2002Gereden op: 14-oct-2002
14/10/2002:
Beste bikers van België!
Allereerst: wat zijn jullie toch een ongelovelijke mazzelkonten, dat jullie in zo'n gigantisch mooi bike-land wonen! Mocht ik ooit een vergelijkbare baan bij jullie kunnen krijgen, ik pakte direct gezin en inboedel bij elkaar en verhuisde richting Houffa! Een aantal weken geleden hadden mijn vrouw en ik een huisje gehuurd in Wy, een gehucht vlakbij Hotton.
De rode route bleek langs ons huisje te komen, dus dat was prima geregeld, en een leuke route om "er in te komen" Leuke afdalingen, prettige klimmetjes, en goed aansluitbaar op de andere routes aldaar. Na het lezen van het verslag van Nele Michielsens, de gele route gelaten voor wat hij was, en ook het blauwe familie-parcours laten rusten. De groene route aansluitend op de rode gereden, een mooie route met puike klimmetjes en een paar mooie stukken single track. Maar nu de grote frustratie van dit gebied: een afgrijselijke hoeveelheid asfalt in de routes! Men presteert het zelfs, je op de groene route door het bos te laten klimmen, en je vervolgens over asfalt te laten afdalen, terwijl je links en rechts de mooiste bospaadjes voorbij ziet komen...schande! Ik heb vloekend en tierend op de fiets gezeten. Als ik asfalt wil, stap ik wel bij mij thuis in Den Bosch op de race-fiets en ga hier een beetje door het rivierenlandschap over de dijkjes
in de wind fietsen...Mijn mening over het geheel: Hotton is een prachtige omgeving met vriendelijke mensen, maar als je echt wil biken, ga je liever naar Houffalize! De routes van Hotton zijn in mijn ogen echte beginners routes, en men heeft enorm veel kansen laten liggen om de routes echt interessant te maken.
Overigens vond ik Houffa, na alle positieve berichten ook wat tegenvallen. Erg mooi, daar niet van ( ik heb er rode route nr3 gereden, en als "toetje" erachteraan de gele route ) maar ook weer veel te veel asfalt in de routes. Wel absoluut perfect uitgepijld, hier verkeerd rijden is een kunst! Chapeau! Ook was het lang niet zo steil als ik verwacht had, en later wel heb ontdekt in de buurt van Jalhay.
Jalhay is een dorpje net onder Verviers, en een werkelijk geweldige omgeving om te biken. Geen vaste routes ( ik heb ze althans niet kunnen ontdekken ) maar lekker ouderwets op de bonnefooi freewheelen, met kaart en kompas. Wat een omgeving om van te watertanden! Ongekend steile klimmen en afdalingen, plenty modder en beekjes om doorheen te crossen, schitterende bossen, prachtige paden tot in het oneindige en ontzettend veel ruimte en mogelijkheden! Mocht ik ooit in mijn rijke dagen komen, wil ik daar een pied-a-terre...kortom: La Belgique, c'est fantastique!!!
Van: Nele MichielssensIngegeven op: 19-jul-2002Gereden op: 19-jul-2002
Mijn broer en ik hebben vandaag (19/07/02) de <b>gele route</b> in Hotton gereden. Deze route was waals genormaliseerd en het was eraan te zien.<br>
Het begin was heel goed aangegeven, met mooie bordjes, goed op voorhand aangeduid waar je moet afslaan.<br>
Na een kilometer of 5 begon de ellende. We kwamen bovenaan een open veld, nergens nog een tekentje te bekennen. Dan namen we maar het best uitziende pad naar beneden (de rest leek niet op een pad vandaar). Na een rottige afdaling kwamen we beneden, waar aan de achterkant van een paal terug een bordje zichtbaar was. Daar hadden we al door dat we van de verkeerde kant kwamen.<br>
We reden verder tot in Melreux, daar moet je voorbij de kerk naar rechts afslaan richting Ourthe. Vanaf daar staan geen bordjes meer. Je komt langs een weide en blijkbaar is het de bedoeling daar eerst langs te rijden en dan over een groot open veld langs de Ourthe. ER stond een gele stip op een boom en een houten pikketje in het veld dat een gele top had. Na het veld kwamen we aan een camping in Hotton, waar terug een bordje stond. Na 45 min waren we terug bij het beginpunt, dwz dat we dus een heel stuk van de route gemist hebben door de slechte signalisatie en het gebruik van verschillende merktekens. <br>
Hopelijk zijn de andere routes beter aangeduid want anders zien ze mij in Hotton niet meer terug.