logo  
Zoutleeuw / Geetbets / KortenakenZoutleeuw / Geetbets / Kortenaken
Vertrekpunten
Lus Waar Adres Telefoon/Fax
De Passant St.Truidensesteenweg 1a, 3340 Zoutleeuw 
Geetbets Drinkteilstraat, 3454 Geetbets 
Zaal 'Den Berg' Dorpsstraat 97a, 3470 Kortenaken 

Lussen
groen
36 km (221 hm)GDBKMLGPX
Mogelijke combinatie(s) van lussen
groen+blauw
53 km (289 hm)GPX
Verbinding(en) tussen routes
Bekkevoort - Geetbets
11,6 kmGPX

Informatie
Sportdienst , Zoutleeuw Tel: 011/58.97.67
Dit is een Sport Vlaanderen route
Share
Lokatie in Belgie

Loading example gpx into google maps ...
Extra informatie
Infrastructuur vertrekpunten
Vertrekpunt Parking Drankgelegenheid Kleedkamers Douches Fietsreiniging
De Passant ja ja ja ja neen
Geetbets ja ja neen neen neen
Zaal 'Den Berg' ja ja neen neen neen
Commentaren
Uw eigen commentaar toevoegen
Van: Sandrine clinckemaillieIngegeven op: 1-may-2017Gereden op: 30-apr-2017
Groene lus willen rijden, maar weinig pijltjes te vinden.
Jammer van het parcour, en wel triestig dat dit al meer als een jaar is aan de vorige commentaren te lezen.
Op andere parcours nog nooit problemen gehad.
Van: StefaanIngegeven op: 29-may-2016Gereden op: 29-may-2016
Heb de Blauwe lus nu 2 keer gereden.

Heb wel GPS moeten boven halen daar ik pijltjes nergens gezien heb. (paar keer verkeerd gereden ook)

ook misschien vermelden dat er een groot deel van de route op Kassei gebeurt. (bij nat weer is dit enorm glad)

Ook hier en daar struiken die over parcours hingen, tegen gekomen. met jawel, serieuze doren takken. ( best niet volle gas hierdoor rijden)

Voor de rest is het leuk parcours.

Jammer van de pijltjes.

Van: wernerIngegeven op: 24-apr-2016Gereden op: 24-apr-2016
Op 24 april 2016 de groene lus willen rijden maar na enkele kilometers al volledig de mist in door ontbrekende pijlen (of heel goed verborgen). Op splitsingen komen waar ineens niets meer staat. Volgens mij een heel mooie route maar je kan ze niet rijden aangezien je niet weet hoe. Mss voor de verantwoordelijke hiervoor, de route eens rijden en terug overal duidelijke pijltjes hangen.
Deze commentaar is alleen maar ter verbetering van het mtb routenet.
Van: Luc NolfIngegeven op: 13-dec-2015Gereden op: 13-dec-2015
Vanmorgen de groene lus gereden, althans een poging ondernomen. In aanhoudende regen door modderige paden zitten baggeren. Route is vlak en normaal goed te doen. De bewegwijzering echter is ondermaats. Echt op verschillende plaatsen het spoor bijster geraakt. Plots waren bordjes niet meer te bespeuren of moesten we er serieus naar zoeken. Ze staan dan ook niet steeds op logische plaatsen. We rijden al jaren bewegwijzerde routes (toertochten of vaste routes) en dus best gewoon onze weg aan de hand van bordjes te vinden, maar deze tocht is echt een beproeving. Bewegwijzering moet dringend herzien worden! Ondertussen raad ik iedereen aan de gps mee te nemen.
Van: PhilippeIngegeven op: 24-nov-2015Gereden op: 22-nov-2015
Zondag de blauwe route gedaan samen met vrouwlief. Wij zijn van Sint-Truiden, maar kenden deze route niet, tot ik op deze site terecht kwam.
Alleszins voor ons een heel mooie route, niet te zwaar, maar toch met een paar uitdagingen.
Door het natte weer van vorige dagen zijn er wel een paar plaatsen waar je moet opletten met modder- en waterpartijen, maar dat hoort er bij !
Een aanrader, wij gaan deze zeker nog regelmatig eens afwerken !
Van: hugo lambrechtsIngegeven op: 16-nov-2015Gereden op: 15-nov-2015
Wij hebben de route gereden van ransberg - hogen - zoutleeuw - orsmaal - zoutleeuw en terug naar ransberg. Als de laatste keer in zoutleeuw komt, steek je de oude treinroute over. je rijdt dan een tijd naast de gete. Vervolgens even naar rechts en dan ontbreekt er een pijl. er staat gewoon niets. Je moet dan rechts. gelukkig iemand bij die de route van buiten kende.

Hugo
Van: Ronny Aerts - webmasterIngegeven op: 6-jan-2014Gereden op: 6-jan-2014
GPX track van de blauw-groene route toegevoegd.
Van: fransescoIngegeven op: 9-dec-2012Gereden op: 9-dec-2012
gisteren de route van Zoutleeuw gereden. In Dormaal vertrokken en na een aantal honderd meter kom je al in een mooi bosrijk gebied. Ondergrond was zwaar en het was zigzaggen tussen de plassen maar het bolde toch goed.

Verder op de route ga je naar Kortenaken waar ook de hoogtemeters te vinden zijn. Via Geetbets naar Budingen en zo naar het Vinne. Daarna door Zoutleeuw centrum terug naar Dormaal.

Had 42km op de teller, ik heb niet alle blauwe lussen gedaan.

Ik vond de de tocht geweldig de moeite, mede dankzij het typische mountainbikeweer: koud, natte ondergrond en zonnetje. Deze ga ik nog meermaals doen

bepijling was in orde. Ze staan niet elke honderd meter maar het principe 'indien er geen pijl staat is het rechtdoor' is hier van toepassing. Dus geen enkele keer verloren gereden!
Van: rafIngegeven op: 21-apr-2012Gereden op: 21-apr-2012
vandaag de groene lus van zoutleeuw gereden...na 2 A 3 km al de weg kwijt en nog maar eens opnieuw gestart...ontbreekt dus een pijltje naar links...(als je na het rusthuis in zoutleeuw fietspad opgaat is het iets verder rechts van t fietspad af en dan naar links;..maar daar ontbreekt een pijltje... verder de hele rit zonder problemen uitgereden al is het soms heelll goed opletten om geen pijltje te missen..! aan het einde van de rit (aan de werken in budingen...opnieuw de weg kwijt en geen pijltjes meer te vinden( mss door de werken???) of ik die niet opgelet heb....maar ben dan maar rechtdoor langs de gewone weg terug naar zoutleeuw gereden...NAT en vol modder...(hevige regen gehad :-) ) maar is best wel mooie rit!! hier kom ik nog !
Van: BartIngegeven op: 14-feb-2012Gereden op: 12-feb-2012
De groene lus gereden
Pijltjes allemaal aanwezig
Perfect aangegeven
Mooi parcour
Van: MichelIngegeven op: 2-oct-2011Gereden op: 1-oct-2011
Groene lus willen rijden, vertrekkend vanuit Zoutleeuw.
Ongelofelijk slecht aan gegeven. Ontbrekende pijlen, als men niet oppast rij je telkens weer de zelfde lus.
Gelukkig ben ik van de streek en heb dan zelf mijn parcours gereden.
Een heel verwarrende bewegwijzering.
Mijn quotering op een schaal van 10 is 2
Van: PertuIngegeven op: 16-may-2011Gereden op: 15-may-2011
Zondag de blauwe en de groene route gedaan. Mooie rit voor beginners.
De pijltjes waren overal goed zichtbaar, behalve in de buurt van het Vinne. Daar heb ik er een gemist en even moeten zoeken naar het volgende pijltje.
Van: marcIngegeven op: 4-jun-2010Gereden op: 4-jun-2010
vandaag de groene route van Zoutleeuw gereden, start in Geetbets..
Prachtig weer, zeer mooie route.. Weinig niveauverschil maar de
rust en de natuur zijn alom aanwezig. Ik heb de route met mijn GPS
gereden, kan dus geen info geven over de bewegwijzering, heb ze in
tegenovergestelde richting gereden. Ga zeker een tweede keer, dan
doe ik het volledige parcours met de blauwe erbij.. Een aanrader voor
beginnelingen en natuurgenieters
Van: christopheIngegeven op: 2-may-2010Gereden op: 30-apr-2010
Parcour lag goed, pijltjes allemaal aanwezig, enkel een paar onderbrekingen door wegenwerken, vooral regio geetbets is er een sterk probleem en dien je om te rijden. voor de rest prachtig parcour.
Van: han cabergsIngegeven op: 26-oct-2009Gereden op: 26-oct-2009
de pijltjes zijn een ramp na 4 keer mis gereden heb ik er de brui aan gegeven
hier kom ik nooit meer
Van: Dirk BronckartIngegeven op: 17-aug-2009Gereden op: 16-aug-2009
Gisteren nog eens de tour van Zoutleeuw gereden. Ik moet zeggen: de bepijling was deze keer dik in orde! Geen enkel pijltje gemist! Het is op sommige plaatsen wel goed kijken soms door de hoge begroeiing, maar da's waarschijnlijk overal wel zo.Deze keer ben ook ook van bij mij thuis vertrokken met de mtb (10 km van Zoutleeuw) om niet onnodig CO2 uit te stoten! Heb enkel de groene lus gereden, in totaal 56,5km gedaan in 2u27min, zonder halt te houden, gemiddeld 23 per uur. Denk da mijn intensieve vermageringskuur (-20,5 kg sinds 14jan!) daar wel voor iets tussenzit. toen reed ik de tour tegen 17 per uur gemiddeld!Het was ook ,kurkdroog, geen enkel spatje modder op de fiets, en da's ook wel plezant!
Van: RespenIngegeven op: 11-jul-2009Gereden op: 11-jul-2009
Goeie dag,
Als beginnend mountainbiker heb ik deze route gereden omdat ik deze buurt woon.
De aanwijzingen zijn niet slecht juist dat er toch wel op een paar belangrijke punten de aanwijzingen verwijderd zijn en slecht zichtbaar opletten dus en een goede kaart meenemen.
De weg lag er redelijk bij juist dat je op sommige plaatsen komt waar je soms twijfelt of er al iemand geweest is met andere woorden veel hoog gras of road.
Ik zelf ben gestart op de leenaagstraat dan naar de ransberg daar ingepikt op de route uiteindelijk iets gaan drinken in de passant gesproken met de verantwoordelijke voor de plaatjes deze wist te zeggen dat ze dagelijks verwijderd worden en dat zij om de 2 a 3 weken alles gaan nakijken?.
Heb dan nog een keertje de ransberg gedaan en ben terug naar beneden gekomen, eerlijk gezegd rijd ik liever in bossen dan in boomgaarden.
Dit was mijn eerste bloso route en zeker niet mijn laatste.
Greetz,
Van: roland vanbrabatIngegeven op: 19-apr-2009Gereden op: 18-apr-2009
Nog maar eens Zoutleeuw geprobeerd. Vettig nog steeds voor het moment maar toch al doenbaar. Bewegwijzering is (nu) bijna perfect. Wel goed kijken soms. Zonder gps was het nochtans weer niet gelukt want rond 19.5 km ben ik op een natuurgebied gestoten ... zal wel een pijltje gemist hebben zekerst .... Blijft een mooie route deze tijd van het jaar.
Van: Dirk BronckartIngegeven op: 18-feb-2009Gereden op: 15-feb-2009
vorige zondag de route van Zoutleeuw nog eens gereden. Het was geleden van de zomer van 2007 dat we er nog eens gepasseerd waren, en dit ondanks dat we vlakbij wonen (in St-Truiden) Het weer was wel niet ideaal. Bij het vertrek rond 9u noteerden we een erg frisse -2°, doch geen wind. Dit voorspelde een snel parcours, al was dat gmaar gedeeltelijk waar. Al in de eerste kilometers ( de lus richting Dormaal) moesten we enkele malen van de fiets: er waren verschillende diepe traktorsporen die mekaar kruisten en die dus onmogelijk berijdbaar waren. Wat anderhalf jaar geleden een hekel punt was van deze route( slechte bepijling) was nu al iets beter. Toch zijn we intotaal een keer of 8 het spoor bijster geraakt. Een kaartje menemen is een absolute noodzaak. maar uiteindelijk toch de weg goed gevonden. Ik was ook al bijna vergeten dat deze route best wel mooi is met enkele pittige klimmetjes en mooie landschappen en vergezichten. Wel zijn er vrij veel kasseistroken. Ook zijn er enkele single-tracks, onder de vorm van dolomieten wandelwegen. Ook vrij veel grasstroken door plantages. na een uurtje rijden begon het merkbaar te dooien waardoor de stroken onverhard er al snel erg zompig bij kwamen te liggen. Een hardnekkig opgekomen wind maakte dat de route veel minder snel was dan aanvankelijk gedacht. We haalden over de 40 km die we deden een gemiddelde van 18,3 km/h.
Van: roland vanbrabantIngegeven op: 1-may-2008Gereden op: 1-may-2008
Verleden zondag al veel last gehad van de katarakt-psychose. (dat is ...IEDEREEN naar DE LIMBURG met alle DRAAGTASSEN aan de fiets en ZOVEEL MOGELIJK naast mekaar rijden op zo smal mogelijke paadjes... en zeker niet achterom of vooruit maar ALLEEN naar die fietsroutekaart kijken!!!
Swat... dus Zoutleeuw groen vandaag. Lang getwijfeld tussen modder of gewone bandjes. Het zijn de gewone geworden. Oef dat kon ook prima, heb maar een paar uitschuivers gehad. De modder is veruit weg, en dat gaat voorlopig enkel beteren.
De wegwijzers... eerste 20 km zijn echt nog steeds oke, goed blijven kijken ! ze staan er hoor maar zeer onopvallend. Aan de ijzeren route liep het op km 21 toch weer mis.. Eentje wees rechtdoor en het ander had de neiging om rechts te wijzen :-). Verkeerd gekozen i presume.. Dus Gps'je op en terug naar de eeuwse city.
Misschien zondag met mijn copain nog eens doen, hij heeft zijn Trekje afgespoten, mean and clean ... het fietsje is nu 'KATARAKT-proper' schijnt het. Tijd dat er nog wat mud aan komt kleven :-)
Van: FilipIngegeven op: 9-mar-2008Gereden op: 2-mar-2008
De groene route gereden, voor de tweede keer: een paar dagen eerder op dezelfde route in Hogen twee lekke banden gereden :( Mooi parcours en veel diepe kleefmodder, mooie variatie van modder, kasseien, grind, beton en asfalt. Een paar stevige kuitenbijters. Enkele bordjes waren verwijderd, maar het geprinte plannetje heeft ons gered.
Van: JanIngegeven op: 6-oct-2007Gereden op: 6-oct-2007
Amaiaaiai, heel iets anders dan het heuvelachtig Pajottenland. Hier plakken de kuitenbijtende heuvels niet aan je fiets, maar de kuitenbijtende Hagelandse klei aan je wielen! Wat een plakkerige modder zeg! Grote gedeeltes dendert je mtb gewoon uiteen door de vele kinderkopjes, niet echt leuk. De bewegwijzering is helemaal niet goed, eerder heel slecht en de enkele blauwe zijn bijna helemaal verdwenen. Gelukkig zat een heerlijk nazomertje heel mooi mee en viel alles toch nog wel mee. Mijn voorkeur geef ik toch aan andere mtb-routes.
Van: merida-manIngegeven op: 14-jul-2007Gereden op: 14-jul-2007
Na de laatste jaren recreatief in houffalize,coo, vielsalm, voeren,...gemountainbiked te hebben, vorige maand beslist een Mtb aan te schaffen en op regelmatige basis te gaan mountainbiken. Vandaag het dichstbijzijnde parcours in zoutleeuw( 36 km) gekozen om de fiets te proberen. Als man van de streek weet ik dat hier geen la redoute achter de hoek gaat opdoemen dus als beginner leek me dit wel een rustig parcours al kon de warmte wel problemen gaan geven dacht ik.
2 regenvlagen, sterke wind, rechterbeen zwaar geneteld, bij gestoken terwijl ze tegen mijn lip vloog, laatste uur boven de 30 graden,..later moet ik zeggen dat ik toch nog redelijk fysiek geleden heb op dit vlakke parcours (2 kuitenbijters).
Misschien heb ik geluk gehad en is er net controle geweest maar de problematiek over de bewegwijzering snap ik niet. Geen enkel pijltje gemist of fout gereden. Het is enkel oppassen wanneer je in de boomgaarden fietst dat je, als je niets tegenkomt, gewoon de weg waar je opzit blijft volgen.
Conclusie: voor de "pro" is dit wsl te gemakkelijk maar voor de recreatieveling zijn hier zeker een 4 a 5 zeer mooie stukken bij. De verbindingen ertussen op asfalt zijn in deze streek gewoon niet te vermijden. Ook een nadeel is dat het me lijkt dat er hier weinig op komen fietsen zodat je een paar keer denkt dat je echt fout zit omdat je echt geen voorgereden paadje ziet. Toch proficiat voor wie dit parcours hier gemaakt heeft, ik had veel stukjes zelf niet kunnen vinden en beter gaat echt niet in deze streek.
Van: PatrickIngegeven op: 22-jun-2007Gereden op: 22-jun-2007
Sorry hoor jongens, maar je weet als je in deze streek komt mountainbiken, je niet veel hoogtemeters moet verwachten. Deze streek is nu eenmaal vrij vlak. Wat de tourtocht betreft, deze was zeker wel mooi hoor, mooie omgeving goede bevoorrading.
Goed gedaan hoor jongens. Waar geen heuvels zijn, en weinig bos is, daar moet je geen technisch parcour verwachten, blijf daar dan weg en zaag daar niet over.
Ga dan in La roche of Houffalize rondschieten, wat de bepijling betreft, ik kan daar kort over zijn, die stomme boeren rukken de pijltjes voor de voet weg, zij hebben het niet zo op die mtb'ers! Denk dus even na voor je weer eens begint te lullen, en denk ook eens aan de mensen die alles moeten onderhouden en de tourtochten regelen.
Van: danielIngegeven op: 28-apr-2007Gereden op: 26-apr-2007
ok we gaan even eerlijk zijn
de pijltjes dat is op sommige stukken een ramp en staan ook mis
wat de toer van landschap is ok is mooi
wat mtb kan je er niks gaan doen komt niks uitdaagging in is één grote ramp ik begrijp niet waarom dat ze dat mtb noemen die toer manlief toch gewoon een ramp
Van: Bungeneers GertIngegeven op: 17-apr-2007Gereden op: 16-apr-2007
Gisteren eens met een bang hart afgezakt voor de mtb-route, want na het lezen van de commentaren vreesde we er wel voor.
Wel niks is minder waar.
We wilden de blauwe lus meevolgen maar na het eerste rechte stuk liep het al mis, geen bewegwijzering meer, dan maar teruggedraaid om terug de groene te volgen, maar daar liep het na een drietal km ook al fout, het pijltje stond aan de andere kant van het paaltje, wij natuurlijk rechtdoor, na een beetje rondrijden precies op hetzelfde punt uitgekomen waardoor we zagen dat de pijl verkeerd stond. Allé, dan maar verder maar na een 10 tal km liep het weer verkeerd, geen pijlen meer te zien.
Goed dat we van de streek zijn en de dorpen ongeveer weten liggen, want iemand die hier nog nooit geweest is rijdt hopeloos verloren.
Dus sportdienst : na al deze slechte commentaren mogen jullie wakker worden.
Van: Wim WittevrongelIngegeven op: 15-apr-2007Gereden op: 15-apr-2007
Bij deze wil ik iedereen graag volgende meegeven over de MTB route van Zoutleeuw! We hebben vandaag de 36 km gedaan en onthouden vooral volgende:

1/ de bewijzering is belachelijk slecht! niet enkel ontbreken vele pijlen, maar zijn ze frequent zeer slecht zichtbaar aangebracht + veel te laat (1 meter voor de afslag bv)
2/ die 53% onverhard moet een foutje zijn! Waarschijnlijk is dit 3% onverhard! Zelden tot nooit gezien. Dit is een parcour voor een hybride, niet voor MTB
3/ De streek mag dan mooi zijn, er is niets te beleven voor een MTB'er

De derde mag dan persoonlijke interpretatie zijn, de eerste 2 zeker niet! Een schande! Ik hoop dat iemand er minstens eens werk van maakt. Dan nog blijft het een zeer lichte MYB route.
Van: Filip ChavatteIngegeven op: 29-mar-2007Gereden op: 28-mar-2007
Ben gisteren met vriendin (met zeer weinig MTB ervaring) naar Zoutleeuw getrokken om er de groene toer van 36km te fietsen.

Na het lezen van de vorige commentaren vreesde ik wel een beetje voor de bewegwijzering. Toegekomen in Zoutleeuw kan je een gratis routeplan krijgen op de sportdienst in de sporthal.

Uiteindelijk viel alles reuze mee... bepijling is dik ok !!! (slechts 2 pijltjes ontbraken maar met de superduidelijke routeplan weet je onmiddellijk waar je zit ! )Ik heb reeds verschillende routes in België gedaan en ze hebben hier duidelijk een inspanning gedaan om alles goed aan te geven, proficiat !

De toer zelf is niet enorm zwaar als alles er droog bij ligt, toch zeker de moeite waard ook voor de ervaren MTBer, je komt in mooie stukken natuur en hebt verschillende vergezichten,...

Kortom een uitnodigende route voor zowel de ervaren als niet-ervaren MTBer, bij nat weer denk ik wel dat de route enorm zwaar en modderachtig wordt...
Van: patrickIngegeven op: 20-mar-2007Gereden op: 12-mar-2007
mijn aller eerste tour op mijn pas aangeschafte mountainbike, na 100 meter waren de pijltjes al zoek ...
dan maar zonder pijltjes de streek door gereden en plots duikte de pijltjes terug op ...

dus graag extra pijltjes of op duidelijkere plaatsen hangen aub
naam een voorbeeld aan de limburgse fietsroutes.

maar al bij al hebben we ons toch plezier gehad.

gr
Van: MARC KEMPENEERSIngegeven op: 11-mar-2007Gereden op: 10-mar-2007
Heb gisteren het parcours afgereden met enig voorbehoud, het lezen van de commentaren, maar al bij al viel het toch mee.
Enkel heb ik problemen gehad in Zoutleeuw zelf wat betreft de pijltjes.
Voor de rest een afwisselend parcours,dat bij droog weer voor iedereen met enige basisconditie te doen moet zijn, en zeker aangenamer dan Tongeren en Wellen in de zelfde buurt.
Ik ga dit zeker nog eens doen in de bloesemtijd.
Ik heb wel enkel de 36 km gedaan.
Van: Jan BonneuxIngegeven op: 8-mar-2007Gereden op: 25-feb-2006
Op een aantal plaatsen staan de pijltjes heel ONLOGISCH.
bv: als je op een bepaald monment uit een klein pad komt en je moet dan links de oude ijzerweg oprijden staat het pijltje achter je. Kan je dus niet zien als
je hieruit gereden komt.

Plaats de pijltjes op een zichtbare plaats aub en probeer steeds hetzelfde te
doen.

Van: Roland VanbrabantIngegeven op: 18-feb-2007Gereden op: 18-feb-2007
Tim heeft gelijk. De bewegwijzering is bijna perfect. Heb wel enkel de groene route gereden. Een echte pluim voor de pijltjessetter hier
Ik ben nochtans met een slecht gevoel vertrokken .... 'ik zie wel waar ik geraak' en ook 'effe iets anders doen dan de ardennen' ook 'het is hier nog nooit gelukt en het stelt niks voor' gevoel. Dat viel tegen. Lekkere route, hard stampen ondanks het ontbreken van bergen, veel modder en shit in de letterlijke betekenis. Die boer vond dat koeiedrek echt overal moest zijn, dus ook op de weg (overal en diep). Beter dan Tongeren gisteren.
By the way: Ook echt wel iets voor iemand die de fruitstreek in limburg tijdens de bloesemperiode wil rijden. Ik ga dat zelf zeker doen en ik ben nochtans van deze streek, je rijdt dikwijls gewoon tussen de boomgaarden door. Ik rij er ook door als de vruchten er zijn :-)
Het loopt nog mis na de afslag op de ijzerenweg (24.4 km) Rij dan richtng kerk Budingen (rechts voor je de straat oversteekt aan de taverne) en in Zoutleeuw 'stad' is het hopeloos, goed je bent dan al bijna terug thuis (0.9 km)
Ik post onverwijld de gpsroute natuurlijk
Van: Tim BottuIngegeven op: 4-dec-2006Gereden op: 4-dec-2006

Ik heb zaterdag 02/12/2006 de route gereden. Er werden vele nieuwe pijltjes geplaatst zodat de route nu wel makkelijk te volgen is.

Van: Marc DupuisIngegeven op: 22-oct-2006Gereden op: 22-oct-2006
Onbegonnen werk!
ik had het verleden jaar in de herfst reeds geprobeerd...
Het is echt gokwerk, weinig of onzichtbare of verdwenen pijlen.
Het is gewoon een soep!
Droevig dat dit door BLOSO aangemoedigd wordt!
Marc ( diep ontgoogeld)
Van: Roland VanbrabantIngegeven op: 13-nov-2005Gereden op: 13-nov-2005
3de keer goeie keer zeggen ze zoal...dus ik en mijn maat terug naar zoutleeuw.
WAW wat een verbetering in de bepijling zeg... althans voor het eerste gedeelte. Prima werk. Duidelijk en ontegensprekelijke wegwijzers, je plukt er de nieuw geplaatste wegwijeers zo uit :-)... proficiat !!!
En de boer ... hij ploegde voor. Ergens in de bergensstraat sta je plots voor een gesloten plantage en ja daar moet je inderdaad niet zijn. Zoals hieronderin een vorige commentaar staat.....veldbaan weg.... veld wel aanwezig...Gps zeurt over een veldbaan ... zucht.
Daarna betert het weer een beetje, maar wel na lang zoeken beseffen we dat schuin omhoog hééél letterlijk moet bekeken worden en dat je het principe "altijd rechtdoor als je geen pijl ziet" best laat varen. Ofwel ontbreekt er weer een pijl natuurlijk.
Plots zaten we weer op de "yzeren weg"... ik tegen mijn maat "Oeps dat gaat niet goed gaan" ... en inderdaad plots zagen we de groene lus dartel 2 kanten opgaan. Rare lus denk ik dan. Toch nog vanalles geprobeerd maar dan teneinde raad toch maar naar Zoutleeuw gefietst (via gps want na een tijd weet ge niet meer waar ge zit :-))
Wat bleek daar .. de Gordon finest gold is nog steeds geen stad maar wel een lekker bier in een plezant cafe..
Besluit: Dit jaar niet meer, ik ben het moe, zoutleeuw dan toch :-)
Ik ga wel wel de gps track posten 'for whom it may concern'. Aleee het stuk waarvan ik weet dat het deugt :-) Ajuus
Van: Bart BottuIngegeven op: 10-nov-2005Gereden op: 31-oct-2005
Ik ben gestart aan de sporthal De Passant te Zoutleeuw (er staat een bord van de mountainbike route). Aan de 1ste splitsing van blauw en groen volg ik het groene pijltje (omdat een deel van de 1ste blauwe lus er van nature uit modderig bij ligt). Aan het kruispunt rechts en nadien links een steegje in langs het water.

Gewoon volgen langs het water tot op de ijzeren weg, rechts de brug over en direct links langs het water (Kleine Gete). Op het einde kom je uit op een T (foto 12) waar je rechts moet nemen. Rechtdoor en op beton en nadien rechts op onverhard gaan, nadien moet je jammer genoeg afstappen omdat er dwars over de weg een boomstam ligt, op beton rechts nemen en steeds rechtdoor blijven gaan (de pijltjes aan de kruisingen en kruispunten ontbreken, zie bvb.
foto 13 aan café De Hoeve). Dus rechtdoor op beton en op einde rechtdoor op onverhard (i.p.v. rechts mee te draaien op beton). Volgen en uitkomen op de 2de splitsing van blauw en groen. Hier heb ik blauw genomen (dat pijltje is al serieus afgesleten zodat het er bijna zwart uit ziet). Je zit dan op de ijzeren weg. Na een tijdje moet je rechts af op de kasseien
(= Viskotstraat), aan het kruispunt moet je rechts af (er staat geen pijltje, zie foto 17).
Steeds rechtdoor (je passeert onderweg een paaltje dat bijna op de grond ligt).
Op de T links nemen en de straat oversteken, nadien aan kruispunt rechts nemen waardoor je terug met groen aansluit (dit besef je niet omdat het pijltje naar links, zou moeten staan op 50 meter van de beton, ontbreekt). Diegenen die enkel groen zouden volgen zitten hier ook vast omdat aan de Heerbaan er ook geen pijltje naar rechts staat (zie foto 22).
Dus als je blauw volgt moet je vóór de beton hier links inslaan (zie foto 20 = blauw + groen).

Hier langs de plantage rijden, aan de draad links nemen en op einde aan T rechts nemen en de pijltjes volgen (ze staan er nog) tot aan de 3de splitsing van blauw en groen.
Ik heb terug blauw (= links) genomen, dalen en nadien rechts en in Ransberg aankomen
(die naam is niet toevallig zo, schakel alvast een tandje kleiner ;-) ).
Voor diegenen die willen starten aan de startplaats zaal ‘den berg’.
Ik heb dit voor jullie getest en de dorpsbewoners kennen deze benaming niet.
Uiteindelijk heb ik de startplaats gevonden (ligt op ongeveer 200 meter van de blauwe lus).
Deze startplaats is het cultureel centrum van Ransberg (deelgemeente van Kortenaken) gelegen in de Dorpsstraat (er staat dus ook hier een bord van de mountainbikeroute).
Er staat hier wel geen pijltje om aan te geven hoe je op de blauwe lus kan aansluiten ! ).

Nadien heb ik terug aangesloten op de blauwe lus en de pijltjes gevolgd tot aan de 4de splitsing van blauw en groen. Terug blauw genomen = links en een tijdje dalen op beton,
beneden rechts een straatje inslaan dat onverhard wordt en waar wat verder op het kruispunt een cruciaal pijltje ontbreekt (zie foto 23). Hier moet je wel degelijk rechts nemen zodat je
in het gehucht Bergen (maakt deel uit van de gemeente Geetbets) aankomt.
Verder de pijltjes volgen, na de Wolfhaagweg rechts de plantage in en op T uitkomen (zie foto 25). Hier moet je links nemen en nadien de pijltjes volgen tot je aan de volgende T komt
in de Bergenstraat (zie foto 26). Hier moet je links nemen, wat verder rechts zodat je terug aansluit op de groene lus. Wat verder is het voor de meesten onmogelijk om nog de weg te vinden. De lokale landbouwer heeft immers alles omgeploegd en de signalisatie is verdwenen.
Dit is de oplossing: 50 m vóór deze draad (zie foto 29) moet je links over de akker (zie foto 30). Nadien links langs plantage en direct rechts en nadien links gaan en hopen dat je de pijltjes ziet (als voorbeeld heb ik foto 31).

Op T links = Rhodestraat en nadien moet je rechts nemen (het pijltje moet je er zelf bij verzinnen L, zie foto 34). Nadien rechts houden op betonnen pad en dalen tot je de witte
plaat Geetbets ziet, hiervoor moet je rechts inslaan = de ijzeren weg).
Aan het volgend kruispunt moet je schuin rechts nemen op onverhard en steeds rechtdoor rijden (
Van: Wim BosmansIngegeven op: 10-nov-2005Gereden op: 5-nov-2005
Een onverlaat heeft een deel van de route omgeploegd! In het stuk tussen Ransbergen en Geetbets is de route onderbroken (op de kaart: de lus rond "Rode"). Je mist hierdoor een leuke afdaling door de fruitbomen. Om te omzeilen: als je de asfaltweg volgt (een stukje terug, en waar je rechts naar beneden bent gegaan om de plantage in te rijden, gewoon rechtdoor rijden) kom je na ongeveer 300 meter terug een bordje tegen (je komt wel uit de verkeerde richting, dus opletten!)om links de route te vervolgen.
Voor de rest een leuke toer om tussendoor even mee te pikken, niks spectaculairs, maar wel mooi....
Van: Roland VanbrabantIngegeven op: 16-oct-2005Gereden op: 16-oct-2005
Leuke mooie route voor zover we ze gereden kregen.
Ook aan het Vinne 'ingereden' maar in Zoutleeuw zelf liep het al redelijk fout. De wedstrijd 'hoe stel ik wegwijzers zo onopvallend mogelijk op' wordt inderdaad door Zoutleeuw gewonnen met 9 op 10. Toch op de 'yzeren weg' geraakt en van toen af was het volledig fout. We zaten bijna in Tienen... Het credo 'altijd rechtdoor als ge geen pijltje ziet' had ons waarschijnlijk in Santiago gebracht want de pijltjes waren plots verswunden :-). Goed dan maar gewoon via de Jéps wat verder gepeddeld en ja hoor plots blauwe bordjes. Ik bespaar u de rest ...........
Kortom.. veelbelovend maar verre van compleet. Zoutleeuw is wel een fijne stad en de Gordon Finest Gold Scotch ook. Dit is wel geen stad :-)
Van: Lambert PatrickIngegeven op: 28-sep-2005Gereden op: 28-sep-2005
Ik probeerde het grote traject af te leggen te beginnen vanaf de ijzerenwegroute te Drieslinter. Vanaf Drieslinter tot Budingen ontbreken er reeds heel wat pijltjes zodat ik te Budingen reeds 46km op de teller had. Van Budingen ben ik dan maar langs het fietspad terug naar huis gereden. Eindelijk eens een goed initiatief in de streek maar spijtig genoeg reeds gedeeltelijk vernield. Hopelijk worden de ontbrekende pijltjes snel vervangen.
Van: Hans BergéIngegeven op: 23-sep-2005Gereden op: 20-sep-2005
Eindelijk is er een BLOSO-route in mijn streek ! De route volgt voor 90% de jaarlijkse toertocht op 1 mei van MTB-club Budingen. De route is mooi opgebouwd en biedt zowel voor de minder als de meer geoefende rijder aantrekkelijke passages : 1 grote groene lus, waarop 4 blauwe aftakkingen zijn. Verwacht hier geen grote hoogteverschillen; ik ben enkel even op de middenplateau gemoeten op het off-road klimmetje naar de kerk van Ransberg; voor de rest is het, zeker als het droog is, een zeer snel parcours 'op de grote plateau'.
Het is een route die je het zuidoosten van het Hageland laat verkennen en zeker in de bloesemtijd prachtig zal gekleurd zijn want je rijdt door en langs heel wat fruitplantages.
De signalisatie is zeker niet perfect; heel wat pijltjes zijn al verdwenen. Ik heb dit reeds doorgegeven aan de sportverantwoordelijke en hij ging er onmiddellijk werk van maken. Toevallig of niet : de verdwenen pijltjes liggen allemaal vlakbij een school of of een drukbereden stukje van schoolgangers. Foei ! Dus als je ze nu gaat rijden, druk het bovenstaand plannetje af en neem het mee voor de zekerheid.
Van: P. MertensIngegeven op: 21-sep-2005Gereden op: 13-sep-2005
Ik heb geprobeerd om de groene route te rijden.
Ik ben vertrokken aan het Vinne.
Het is een rustige route die veel over asfaltwegen gaat, niet echt MTB.
Er zijn toch enkele leuke stukken door boomgaarden waar soms een pijltje ontbreekt.

Vlak na de officiële startplaats (de Passant) ontbreekt er een pijltje, na de splitsing met de blauwe lus ga je over een korte kasseiweg en vlak erna moet je links een klein steegje in.

Tot in Budingen is de route voor de rest redelijk bewegwijzerd maar in Budingen ben ik verschillende keren verkeerd gereden en heb ik besloten om langs de grote baan terug naar het Vinne te rijden.

Ik had uiteindelijk 42 km in plaats van 36 op de teller, ik schat dat ik de laatste 9 km niet gedaan heb.