logo
Lus Waar Adres Telefoon/Fax
Moulin de la Falize Vieille route de France 60,  Bouillon

Lussen
40 km (850 hm)GPX 70 km (1250 hm)GPX 90 km (2150 hm)GPX 130 km (3000 hm)
160 km (3380 hm)

Informatie
Moulin de la Falize Vieille route de France 60 , Bouillon Tel: 061/46.62.00
VVV Bouillon  Tel: 061/46.62.57

Kaarten
circuit van 90km
circuit van 70km
Lokatie in Belgie

Loading example gpx into google maps ...
Extra informatie
Fietsverhuur
Moulin de la Falize, Vieille route de France 60, Bouillon, Tel: 061/46.62.00
Opmerking
Deze routes worden gebruikt voor de "Grand Raid Godefroy". Deze raid wordt elk tweede weekend van september georganiseerd.
In 2004 wordt deze niet georganiseerd, volgens het laatste nieuws zal dit eerder mei 2005 worden...
Er is ook een kaart beschikbaar: € 6,94 + € 0,87 verzendingskosten
Kaart met wandelgids: € 8,68 + € 0,87 verzendingskosten
Op rekeningnummer: 367-0070518-52 S.I. Bouillon
Commentaren
Uw eigen commentaar toevoegen
Van: wouter h.Ingegeven op: 11-oct-2017Gereden op: 28-jul-2017
heb al twee maal de bouillon 40 gereden en is één van mijn favoriete ritten.

vertrekken uit het centrum van bouillon is even zoekweg maar eens uit het kleine centrum begin je aan een mooie klim langs een veldwegel zo de bossen in.
de rit is technisch niet al te moeilijk maar wel bij momenten pittig in de stukken berg op. ik heb hem eens in het droge gereden en eens na enkele dagen van regen en op beide momenten was de omloop een uitdaging. de moeilijkheid ligt hem vooral in het klimwerk.
als het enkele dagen geregend heeft zijn de stukken in het dal redelijk drassig maar de stukken op de flanken vallen steeds goed mee. dit zorgt voor een toffe afwisseling.
in de route zit een afdaling die tussen de 12min en 15minuten duurt afhankelijk van de snelheid. deze is niet al te stijl maar toch leuk om te doen voor zowel geoefende fietsers als beginende mountainbikers. afdalingen van deze omvang zijn zeldzaam in belgie.

de bewegwijzering is over het algemeen goed. behalve bij het uitrijden van bouillon en het laatste stuk. hier heb ik meermaals op mijn gsm moeten zoeken naar de route.
in het bos zelf zijn er meestel twee pijltjes voor de afslag en eentje er na, zelf bij hogere snelheid in een afdaling zijn deze meestal wel goed zichtbaar.

kortom is het een prachtige rit om te doen met meermaals prachtige vergezichten over de vallei. een aanrader als je in de buurt bent!
Van: WimIngegeven op: 22-jul-2016Gereden op: 21-jul-2016
Aangezien hier weinig recente reviews terug te vinden zijn, een kleine update met betrekkinge tot de toer van 70 km (tegen de klok in).

Ten eerste over de bewegwijzering: aan het begin en einde van de toer ontbreken veel wijzers of zijn ze alleszins zeer slecht zichtbaar. Gelukkig had ik de gpx route op mijn GSM geladen zodat ik in het bos geraakte. Eenmaal het bos in was alles redelijk goed bewegwijzerd. Tot km 35 slechts 1 keer fout gereden. Het 2e deel van de route heb ik niet helemaal gereden aangezien ik enkele keren de bordjes had gemist of de bordjes verdwenen waren.
Kortom, sommige delen goed bewegwijzerd, andere matig en het begin en einde ronduit slecht bewegwijzerd.
U neemt dus best u GSM met gpx route mee indien u geen garmin of dergelijke op u fiets hebt staan.

Ten tweede over de toer zelf. Het is een aangename toer, met mooie uitzichten. Hoewel ik enkele keren fout gereden ben en dus van het 2e deel ook stukken heb gemist, heb ik er toch van genoten. Zeker een aanrader voor mtb'ers die op zoek zijn naar wat klim en daalwerk.
Een klein minpuntje van de toer vind ik dat de moeilijkheid hem volledig zit in de hoogtemeters en niet in de techniche stukken. Hoewel de afdalingen langer zijn, zijn ze veel minder technisch dan pakweg deze van de bloso toer van Leuven. Hier moet ik wel bij vermelden dat ik de toer reed toen het min of meer droog was.

Besluit:
Mooie toer met heel wat klim em daalwerk, die ik aan iedereen kan aanbevelen.
Van: lennard derudderIngegeven op: 12-aug-2014Gereden op: 9-aug-2014
ik heb zaterdag de 40 gereden en heb er van genoten!
zeer goed aangeduid met soms meerdere pijltjes om je zeker niet de verkeerde kant op te sturen, maar bij de splitsing van de 40 en de 70 ontbrak het pijltje van de 40, dus heb ik nog een stuk op de 70 gereden om dan maar op de eerste asfaltweg af te slaan richting bouillon.
zeker een aanrader, maar wel lastig voor beginners (zoals ik :p).
Van: Ronny Aerts (webmaster)Ingegeven op: 20-apr-2013Gereden op: 20-apr-2013
Ik heb de gpx tracks (naar waar Kristof verwees) overgehaald naar deze site.
Van: KristofIngegeven op: 18-apr-2013Gereden op: 18-apr-2013
GPS tracks te vinden op http://users.skynet.be/barbaarsdesign/mtb/ardennen/bouillon.htm
Van: martineIngegeven op: 17-apr-2013Gereden op: 17-apr-2013
weet iemand waar ik de gps routes kan vinden voor de 70,, 90 en 160 km?
alvast dank
Van: RobIngegeven op: 26-mar-2012Gereden op: 24-mar-2012
Zaterdag 24-03-2012 heb ik met drie mtb makkers uit Den Bosch in Bouillon de 90km route gereden. Allen 29er!
Prachtige route, stevige klimpartijen, mooie afdalingen. Wel stevig trappen om eind van de dag weer terug te zijn in Bouillon.
Hebben de blauwe route gereden (met klok mee). Redelijk uitgepijld. Hadden de indruk dat rood (tegen de klok in) beter uitgepijld staat en ook sneller/makkelijker te rijden is.
Zijn eigenlijk routes Houffalize/La Roche gewend. Hebben in Bouillon zeker genoeg uitdaging gevonden. Misschien iets minder technisch. Wel lekker veel hoogtemeters.
Voor de day after was de 40km wel goed te doen.
Hebben op vrijdag in Paliseul gereden. Was geen succes. Weinig uitdaging.
Van: ThomasIngegeven op: 10-jun-2011Gereden op: 4-jun-2011
Ga al enkele jaren naar Botassart (Dorpje aan 't uitzichtpunt van het graf van de reus - Tombeau du Géant)om te wandelen en te mountainbiken. Daarbij volg ik vaak de routes maar wijk ook diwijls af van de bewegwijzerde paden en daar zitten prachtige stukken bij. Pittige afdalingen daarheen opgedroogde beekbeddingen (zomer), steile beklimmingen, pittige single-tracks. Soms is het echt de moeite om eens af te wijken van de bewegwijzerde routes. Verloren rijden doe je niet: vroeg of laat kom je een dorpje of een gekend merkpunt tegen en kan je met een kaart je terug op de goede route zetten. Voor mij is de omgeving van Bouillon de ideale plek om je uit te leven met je mountainbike.
Van: WinsemIngegeven op: 15-aug-2010Gereden op: 9-aug-2010
De drie routes in een GPS gedownload en meegenomen. Mooie omgeving, maar het is ons niet duidelijk geworden welke route we nu gereden hebben: delen van de 90, delen van de 40 en 70. De bepijling slaat helemaal nergens op: een deel van de routes volgen hetzelfde parcours, het is absoluut niet uit te maken waar je in Bouillon moet starten en het syndicat d'initiative weet ook geen zinvolle informatie te verstrekken.
Qua techniek zitten de routes op beginnersniveau. Van de door ons gereden stukken was alleen een afdaling na Botassart wat ingewikkeld.
In 2003 reden we hier met starre frames en vorken en cantilever remmen. Nu met hardtails en geveerde voorvorken en schijfremmen. Het was nu niet moeilijker dan zeven jaar geleden.
Na Bouilon zijn we naar Coo/La Gleize en Aywaille geweest. Dat is pas mountainbiken!
Van: RikIngegeven op: 6-jun-2010Gereden op: 5-jun-2010
Heb in het afgelopen jaar alle drie de routes gereden. De 40 en 70 km routes zijn zeer goed aangegeven, de 90 km route wat minder. Het is aan te raden een GPS mee te nemen met daarop de tracks van de route (te downloaden bij het ANWB boekje over MTBen in de Ardennen); als je dan even de weg kwijt bent, zit je zo weer op de route. Erg mooie routes trouwens. De 40 en 70 km routes zijn relatief makkelijk, bij de 90 km heb je meer techniek nodig.
Van: JochenIngegeven op: 3-jun-2010Gereden op: 4-jun-2010
Ik zou graag de route van de GRG eens rijden (90 of 160 km). Ik zou graag weten of iemand onlangs (2010) deze route nog gereden heeft en wat de toestand van het circuit is en hoe de bepijling op hte moment is. De vorige commentaren waren daarover namelijk niet erg positief en voordat ik vanuit Eindhoven helemaal hiernaartoe rijd zou ik wel willen weten of ik een lekker dagje kan fietsen zonder ergernis.

Grtz,
Jochen
Van: RikIngegeven op: 2-jun-2009Gereden op: 31-may-2009
De route van 40 km gereden; prima aangegeven met blauwe of rode pijlen (afhankelijk van de richting waarin je de route rijdt). Prachtige uitzichten en leuke route. Wel erg makkelijk met maar weinig single track stukken. De stukgereden paden waren prima te doen, maar ik moet zeggen dat het wel droog was. Volgende keer de 90 km!
Van: inge & michaelIngegeven op: 24-may-2009Gereden op: 23-may-2009
voor de eerste keer een mtb-route gedaan in de ardennen. dus we dachten we starten met de 40 km aangezien we nog nie zo ervaren zijn. na veel klimmen en dalen, na +-35 km komen we uit in alle en vinden daar geen enkele blauwe pijl meer, dus we vragen de weg en bleek dat bouillon nog zeker 20km was, wat niet klopte aangezien we er al 35 gedaan hadden. we zijn dan via de gewone weg terug naar bouillon gereden.
bij nazicht thuis zijn we blijkbaar in het begin verkeerd gereden en hadden we die van 90 km genomen zonder het zelf te weten. we waren toch juist vertrokken aan het hotel relais godefroid en volgens de man ginder moesten we gewoon de blauwe pijltjes volgen en zou er een splitsing volgen, die hebben we dus nooit gezien. op zich was het wel een heel toffe route maar meer voor ervaren mtb-kers. misschien wat meer duidelijk in de pijltjes zou niet slecht zijn.
Van: Dirk Ingegeven op: 22-may-2009Gereden op: 22-may-2009
Na verscheidene keren de 40km te hebben gedaan, vandaag eens vertrokken voor de 70 km. Bij vertrekplaats Moulin de la Falize is het altijd even zoeken naar eerste de rode pijlen. Tot Dohan probleemloos parcours kunnen doen maar heel wat stukken parcours zijn er wel slecht aan toe of niet meer herkenbaar door het rooien van de bossen.
In Dohan lang op zoek geweest naar de extra lus van 30 km voor het parcours van 70 km maar zonder succes. Enige pijlen die we vonden waren blauwe pijlen die ons terug stuurden van waar we kwamen. Dan maar voort gedaan met het gekende parcours van de 40km en hier werd het helemaal een ramp. Het parcours is op een gegeven moment zo kapot gereden door machines dat je er zelfs te voet moeilijk voorbij geraakt. Als je dan terug de rode pijlen vindt tot het einde, kom je op een gegeven moment voor een afgesloten voetgangersbrug te staan waarbij je zelf met fiets inclusief moet rondom klauteren. Dit is al jaren zo en er verdandert helemaal niks.
Conclusie: parcours van Bouillon ligt er wat mij betreft zo verminkt bij dat je het beter kan mijden. Bewegwijzering (inz. rode pijlen) laat te wensen over + onduidelijk waar verbinding is met extra lus in Dohan. Officiële startplaats zou niet langer Moulin de la Falize zijn maar hotel Relais Godefroy in het centrum van Bouillon. Aldaar zou dan ook een routekaart verkrijgbaar zijn maar dit verandert niks aan de staat van het parcours.
Van: MarcelIngegeven op: 13-may-2008Gereden op: 8-may-2008
Rondom Dohan delen van de GRG gereden. Zonder stafkaart toch wel een probleem. Voor een beginnende biker als ik zitten er pittige stukken tussen. Stuk singletrack door het bos naar Dohan is heerlijk. Van Dohan naar Bouillon flinke stukken moeten lopen vanwege modderplassen en de houtkap. Verder prima te rijden.
Van: BENNYIngegeven op: 12-nov-2007Gereden op: 2-nov-2007
Blauwe route gereden (90 km) nog net voor de eerste herfststorm. Perfecte uitpijling, kaartje sporadisch gebruikt. De stookolie is duur, dus véél boskap, soms de fiets 300 meter dragen tussen de gekapte bomen. 't Maar blijft mooi, ieder jaar weer in de herfst.
De rode pijlen van de 90 km zijn ook terug uptodate.
Benny
Van: vinceIngegeven op: 23-mar-2007Gereden op: 23-mar-2007
heeft er iemand onlangs nog de route(s) gereden met de blauwe afpeiling; dus in tegenovergestelde richting van de vroegere GRG? ikzelf heb al verschillende malen de blauwe 40 km gereden maar nog niet de 70 km die slechts een extra lus is bovenop de 40 km. zou graag weten of die 70 km even goed is afgepeild.
Van: BennyIngegeven op: 19-jun-2006Gereden op: 15-jun-2006
90 km gereden, grotendeels in de regen. De klim die vertrekt vanuit Bouillon is in het bos kapot gereden door het kappen en wegslepen van de bomen. Toch wel enkele ontbrekende plaatjes of geschilderde rode pijlen op de bomen die verdwenen zijn of niet meer te herkennen. In het begin 2 x verkeerd gereden maar daardoor wel een mooie klim meegenomen die vertrekt rechts voorbij het klooster, goed voor 125 hm. Het begin van de klim in Corbion is op sommige plaatsen volgestort met kleine leisteen (ook door werken), gelukkig beperkt het zich hier tot de eerste driehonderd meter.
In totaal bijna 91 km, 2188 hm.
Van: koen MeskensIngegeven op: 30-jul-2004Gereden op: 25-jul-2004
Fantastisch weertje. Beetje bang van de afstand en pijlen maar goed. Met kaartje, en wat uitleg (van op deze site) en een gezonde dossis richingsgevoel zal het wel lukken. Bouillon! Niet meer vertrekken via Moulin de la Falize. Ook geen keuze in afstanden. Wel de route in het dorp aanvatten. Rode pijlen volgen. De rode pijlen die ik volgde zijn wel een route van ik denk een 90 tal km (ik deed er 100, beetje fout gereden en op laatste volgde ik de weg) dus voorzie ruim de rijd. Ik reed een gemiddelde van 15km/U en deed er een 6.30u over. Tel dan nog enkele stops en je bent een dagje zoet. De afpijling is heden vrij goed. Een enkele pijl werd gestolen maar achter de bocht zie je dan wel reeds een andere hangen. Soms zijn het bordjes (nieuwe) dan weer pijlen geschilderd op een boom (niet altijd even duidelijk) en in de dorpen al eens geschilderd op de weg. (moeilijk en afgesleten). Ik vond uiteindelijk steeds de juiste weg. Samen met gezond verstand en een kaartje van de omgeving plus dat ik de dorpjes wist waar ik uiteindelijk in terecht moest komen (Curfoz, Sensenruth, Botassart, Rochehaut enz.... )lukt het wel. Let wel op. Net achter Corbion in bos zijn ze aan het hakken. Met 90 KM op de teller heb je niet veel zin meer in fout rijden. Op een gegeven kruispunt "zonder bomen" was het RECHTS. Ik deed alle richtingen. Kwam op een macadam terecht en nam deze dan maar naar Bouillon. Net op de valreep nog geklopt. Jammer.
Ik kocht nu in de jeugdherbergcentrale een stafkaart en kompas gaat ook mee. Je weet maar nooit. Er is een kaart te koop in het dorp bij de informatie maar de openingsuren lieten me niet toe een kaartje aan te schaffen. De route op zich is zwaar, heel zwaar maar adembenemend mooi. Fantastisch hoeveel "off-road" je gaat. Ik kom zeker terug en probeer de laatste 10 kilometer ook nog vol te maken.
Van: AntoonIngegeven op: 19-jul-2004Gereden op: 17-jul-2004
Wist van de Grand Raid Godefroid 2003 dat dit een mooi circuit was. Echter nu ondervonden we dat de 90KM route zeer slecht aangegeven stond. Vele bord-tjes ontbraken of verwezen naar de verkeerde richting! Zelf met een kaart erbij kwamen we er niet uit. Jammer. (toch maar een gps aanschaffen?)
Van: Wim en Kilian LannoyeIngegeven op: 18-jun-2004Gereden op: 15-apr-2004
Bouillon Grand raid Godefroy

90 km
Op 15 april 2004 kozen mijn zoontje van 13 jaar en ik voor de 90 km van Le Grand Raid Godefroid.
Het weer was prachtig, alles lag droog. Vertrek vanuit Bouillon door het bos richting Curfoz, vrij zware klim. Boven gekomen in Curfoz rij je langs veldwegen opnieuw het bos in. Vrij vlak gedeelte vermits je hier boven op het plateau zit. De weg volgt verder de richting uitzichtpunt côte d'auclin ; hier heb je een subliem uitzicht vanaf een grote houten toren in 4 verdiepingen op Bouillon. Je kijkt werkelijk boven de stad en de burcht uit ; werkelijk fantastisch. Vandaar rij je verder het bos door. Hier heb je talrijke kleine beklimmingen en afdalingen. Op een bepaald moment zie je de abdij van Cordemois. Via talrijke kleine hellingen, die niet zo moeilijk zijn, bereik je het dorpje Sensenruth. Opnieuw beklimming door het bos richting Botassart. Soms rijdt men langs de gewone weg, soms verlaat men de weg om een klein pad
naar beneden te nemen en direct terug naar boven te rijden naar de weg. Deze omwegen zijn niet echt spectaculair, maar zorgen alleen dat je nog wat extra hellingen onder de benen geschoven krijgt. Vanuit Botassart neem je een zandwegje linksaf (niet zo goed aangegeven) richting Le Tombeau du Geant. Prachtig uitzichtpunt, hier kun je er ook één pakken in de site du Tombeau
Er zijn zelfs barbecueplaatsen voorzien. Van hieruit neem je de afdaling richting Semois zodat je ook beneden langs de tombeau rijdt. Hier volg je verder de Semois langs de oevers ; dit is een vrij vlak stuk. Richting Merleu Han blijf je ook de Semois verder volgens maar gaat het op en neer ; het laatste stuk is serieus klimmen richting Rochehaut. Eerst maak je in noordelijke richting een omweg om dan op de baan van Mogimont nr Rochehaut uit te komen. In Rochehaut volg je verder de weg richting Poupehan. Je volgt de weg terug richting Frahan waar je opnieuw langs de Maas komt. VAnuit Frahan rij je opnieuw in het bos omhoog en zo kom je juist voorbij Rochehaut terug uit. Opnieuw het bos in naar beneden waar je bij de campings in Laviot uitkomt. Je rijdt verder op verharde weg langs de campings richting Alle. Hier kun je even uitrusten want het is praktisch overal vlakke weg of licht bergaf richting Alle. Linksaf naar Alle centrum over de grote weg.In Alle zelf moet je linksaf richting Recrealle (hier hebben we geen bordje gevonden).
Je rijdt opnieuw bergop langs gewone wegen en komt boven Alle uit. Tijdje boven blijven rijden en dan opnieuw afdaling door het bos. Nu rij je aan de overkant van de Semois in Laviot. Aan de andere zijde zie je opnieuw de campings. Het is een vrij vlak en gemakkelijk stuk maar wel veel slijk en water. Plots draai je rechtsaf en opnieuw het bos omhoog richting les Croisettes.Nu kom je op de weg uit nr Corbion en bij een restaurant duik je weer het bos in richting Moulin Joly en Corbion. Het is niet erg stijl maar wel een eindje rijden. Vanuit Corbion volg je de richting Chaire à Prêcher waar je een prachtig uitzichtpunt hebt op de Semois. Verder klimmen en dalen richting Rocher du Pendul. Op een bepaald punt rij je opnieuw benenden langs de Semois en zie je aan de overzijde de abdij van Cordemois. mooie uitzichtpunten. Van hieruit gaat het opnieuw in stijgende en dalende lijn richting Bouillon.
Het parcours is practisch over zijn gehele lengte sterk hellend, met serieuze klimmen in de bossen en over de rotsen. Ook de afdalingen kunnen veelal niet snel genomen worden omwille van losliggende brokstukken en boomwortels. Goede remmen zijn zeker noodzakelijk.
Het slingert zich wel een door een prachtig stukje natuur met sublieme uitzichtpunten wat het zeker een aanrader maakt. Ook de sportieve uitdaging
De rit van 40 en 70 km hebben we niet gedaan, dit is voor een volgende keer.
Van: Rob SchraaIngegeven op: 29-mar-2004Gereden op: 27-mar-2004
Samen met Christiaan heb ik op zaterdag 27 Maart de 40 km van de Grand Raid Godefroy gereden. We zouden eerst gaan voor de 70, maar omdat het startpunt veranderd was (niet meer bij Moulin de la Falize, maar bij Hotel Relais Godefroy) en we daarom nog al even moesten zoeken naar het nieuwe startpunt kozen we daarom toch maar voor de 40!
Bij Hotel Relais Godefroy moesten we naar Alain vragen, maar die bleek aan het voetballen te zijn. Omdat de mevrouw achter de receptie alléén maar Frans sprak en we alléén een 'petit peu', ontstond er moeilijke conversatie waarvan wij toch begrepen dat er pas na de maand Maart onderhoud aan de route gedaan wordt (controle van de BLOSO bordjes). Toch gaf deze vriendelijke mevrouw ons een routekaart te leen, zodat wij ook verder zouden kunnen als er bordjes zouden ontbreken.
Dus konden we van start......
Nadat het 's nachts nog min 2 geweest was, stond er nu een zonnetje. Dus toch maar in de korte broek! Goede keus bleek later, want van deze route krijg je het wel warm....

Het begint al leuk met het paadje dat meteen langs de Semois omhoog gaat. Nadat we de burcht van Godfried van Bouillon zijn gepasseerd, krijgen we een nat kasseienpaadje (soort Passage de Gois "Tour'98") waarbij het oppassen is dat je niet het water in glijd. Na een camping begint de klim omhoog, eerst op het asfalt, maar al snel off-road. Blijkbaar te snel voor ons, want we moeten er even bij lopen (de hoogtemeter geeft 23% aan).

De route is een aanéénschakeling van korte en lange klimmen en dito afdalingen.
Twééeneenhalf jaar geleden hebben we deze route ook al eens pogen te fietsen, alléén was het toen in de stromende regen, waardoor we na 25 km het moesten opgeven omdat we verkleumd en doorweekt waren.
Als we nu dit punt(bij een overdekte blokhut) passeren, zeggen we tegen elkaar dat we in ieder geval al verder zijn!
We rijden via een met takken bezaaide afdaling naar Dohan. In Dohan onstaat even verwarring door het ontbreken van een bordje, maar na even zoeken blijkt dat we over de brug meteen links de heuvel op moeten rijden.
Een paar km. verder staat inderdaad aangegeven welke kant je op moet om de 40/70/90/130 of 160 route te volgen.
Het laatste gedeelte van de 40 km. route rijden we weer langs de Semois. Het blijkt hier heel modderig en daardoor zwaar te zijn. Bijna bij Bouillon aangekomen volgt er nog een spectaculair steile afdaling waarbij de vonken van de remblokjes af vliegen. Toch bereiken we (bijna) heelhuids Bouillon weer.
Met dat bijna duid ik op een schuiver die ik door een te gladde voorband maakte in een snelle afdaling.
Tevreden over het rijden van deze mooie route stappen we weer in de auto naar ons weekendhuisje te Herbeumont.
Van: DaveIngegeven op: 12-jan-2004Gereden op: 15-aug-2003
Dit jaar in augustus gereden met een vijftal en echt prachtig, een leuke afwisseling na het wekelijkse winterlijk geploeter doorheen de westvlaamsche akkers ende velden.
Alleen oppassen voor valpartijen, vooral als het droog ligt: in 20km midden bos een eerste valpartij in afdaling, met als gevolg schouder Koen half uit de kom (die er om één of andere mysterieuze reden met het afdoen van zijn rugzak weer in sprong), maar toch kunnen verder doen.
Na 45km een tweede valpartij, weer in afdaling met mezelf in hoofd-en bijrol. Gevolg: te voet naar het eerste huis met de wagen naar de dichtste kliniek en 4 weken herstellen van sleutelbeenbreuk.
Dus: zeker doen en absoluut aan te raden, maar zorg dat je vervoer hebt naar het UZ van (ik denk) Bastogne. Vriendelijke bediening daar trouwens, maar vraag niet naar het telefoonnummer van de jonge blonde achter de receptie!!